Vicedirector AMT Buiucani pentru „Tainele Sănătății”: Calitatea serviciilor medicale și satisfacția pacienților – indicatori care demonstrează un management eficient al instituției medicale
Lina Baranov, vicedirectorul Managementului Calității Serviciilor de Sănătate, a oferit un interviu pentru ziarul “Tainele Sănătății”, unde a vorbit despre avantajele managementului calității în sănătate în domeniul medicinii primare.
Lina Baranov a menționat că principalii indicatori care confirmă că o instituție medico-sanitară publică este gestionată eficient sunt: calitatea serviciilor medicale și satisfacția pacienților.
“Managementul dereprezintă un ansamblu de activități de planificare, coordonare, organizare, control şi asigurare a calității, care au drept scop atingerea unor obiective, prin utilizarea optimă a resurselor. În cazul AMT Buiucani, scopul este îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate prestate, prin acordarea accesului tuturor categoriilor de populație la servicii de sănătate, calitative, furnizate într-un mediu sigur. Iar pentru a realiza acest obiectiv, o atenție deosebită se acordă asigurării și îmbunătățirii continue a calității serviciilor și siguranței pacienților la nivel de instituție, cu susținerea unor sisteme concrete de control și monitorizare, inclusiv organizarea controlului infecțios, managementul deșeurilor rezultate din activități medicale etc.”
Relevante sunt, în acest context, diplomele de apreciere oferite instituției medicale, nivelul înalt al confidențialității actului medical, indicatorii de calitate măsurabili și manageriali, a adăugat Lina Baranov.
“Intimitatea și confidențialitatea sunt foarte importante în actul medical. Discuțiile dintre medic și pacient, utilizarea datelor personale din înregistrările pacienților trebuie să garanteze intimitatea și confidențialitatea. De asemenea, indicatori de calitate măsurabili, obținuți în activitatea zilnică a medicilor, cum ar fi: rata pacienților cu HTA care au dezvoltat infarcte și ictusuri, rata pacienților oncologici care au fost depistați în grad avansat, rata pacienților cu Diabet zaharat, care au dezvoltat complicații majore, rata mortalității în vârsta aptă de muncă, mortalitatea infantilă și maternă – vorbesc despre performanțe bune. Și nu în ultimul rând, indicatorii manageriali, apreciați de comisa de evaluare cu ,, foarte bine,, și numărul mare al mulțumirilor în raport cu cel al plângerilor înregistrate sugerează că obiectivele propuse pentru asigurarea managementului calității sunt atinse”.
De asemenea, Lina Baranov a explicat că procesul de desfășurare al unui management de calitate eficient este complex și depinde de mai mulți factori, cum ar fi: cerințele pacienților față de calitatea serviciilor medicale și nivelul de implicare al tuturor lucrătorilor medicali și non-medicali în realizarea sarcinilor și obiectivelor care asigura calitatea serviciilor medicale.
“Totuși, rolul esențial în asigurarea calității îi revine conducerii instituției medicale, care poartă întreaga răspundere pentru inițierea și implementarea proceselor de îmbunătățire a calității”.