Îmbunătățirea continuă a serviciilor de sănătate pentru toate categoriile de pacienți – o prioritate pentru AMT Buiucani
“Calitatea produsului nu este totul, dar totul este nimic fără calitate.” (Peters & Waterman.In search of Excellence).
În ultimii ani, “managementul calității în sănătate” este un subiect actual pe agenda autorităților din sănătate, a directorilor de spitale și centre ale medicilor de familie. Mai mult, din echipa administrativă a fiecărei instituții medicale face parte și un vicedirector responsabil de managementul calității. De ce este important acest domeniu și ce legătură are cu pacienții? Vor avea toți acces la tratamente moderne, indiferent de posibilitățile financiare? Vor reuși să prevină și să trateze eficient bolile cronice sau să învingă un diagnostic grav, care le amenință viața? Asta se întreabă fiecare persoană atunci când conștientizează că are o problemă de sănătate și trece pragul unei instituții medicale. Ei bine, între managementul calității și starea de sănătate a pacientului există o conexiune directă, iar în continuare vom explica cum aceasta funcționează, prin prisma experienței Asociației Medicale Teritoriale “Buiucani” (AMT Buiucani).
Asociația este apreciată de pacienți și autoritățile din sănătate pentru calitatea serviciilor medicale de diagnostic, tratament, reabilitare și profesionalismul echipei medicale. Acest fapt este confirmat prin zeci de diplome și trofee și rezultatele chestionarelor completate de către pacienți. Ce stă la baza acestor performanțe? Ne explică Lina Baranov, vicedirector Managementul Calității Serviciilor de Sănătate.
“Dacă într-o instituție medicală serviciile medicale prestate sunt de calitate și reușesc să satisfacă necesitățile pacienților, înseamnă că s-a reușit implementarea unui sistem al managementului calității eficient. Aceasta reprezintă un ansamblu de activități de planificare, coordonare, organizare, control şi asigurare a calității, care au drept scop atingerea unor obiective, prin utilizarea optimă a resurselor. În cazul AMT Buiucani, scopul este îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate prestate, prin acordarea accesului tuturor categoriilor de populație la servicii de sănătate, calitative, furnizate într-un mediu sigur. Iar pentru a realiza acest obiectiv, o atenție deosebită se acordă asigurării și îmbunătățirii continue a calității serviciilor și siguranței pacienților la nivel de instituție, cu susținerea unor sisteme concrete de control și monitorizare, inclusiv organizarea controlului infecțios, managementul deșeurilor rezultate din activități medicale etc.”.
Procesul de desfășurare al unui management de calitate eficient este complex și depinde de mai mulți factori, cum ar fi: cerințele pacienților față de calitatea serviciilor medicale și nivelul de implicare al tuturor lucrătorilor medicali și non-medicali în realizarea sarcinilor și obiectivelor care asigura calitatea serviciilor medicale.
“Totuși, rolul esențial în asigurarea calității îi revine conducerii instituției medicale, care poartă întreaga răspundere pentru inițierea și implementarea proceselor de îmbunătățire a calității”, a precizat Lina Baranov.
Rezultatele bune ale chestionarelor de satisfacție, completate de către pacienți, diplomele conferite instituției medicale și statisticile pozitive referitor la confidențialitatea actului medical, feedback-ul pacienților, indicatorii de calitate măsurabili și manageriali sunt caracteristici esențiale ale unui management al calității eficient.
“Intimitatea și confidențialitatea sunt foarte importante în actul medical. Discuțiile dintre medic și pacient, utilizarea datelor personale din înregistrările pacienților trebuie să garanteze intimitatea și confidențialitatea. De asemenea, indicatori de calitate măsurabili, obținuți în activitatea zilnică a medicilor, cum ar fi: rata pacienților cu HTA care au dezvoltat infarcte și ictusuri, rata pacienților oncologici care au fost depistați în grad avansat, rata pacienților cu Diabet zaharat, care au dezvoltat complicații majore, rata mortalității în vârsta aptă de muncă, mortalitatea infantilă și maternă – vorbesc despre performanțe bune. Și nu în ultimul rând, indicatorii manageriali, apreciați de comisa de evaluare cu ,, foarte bine,, și numărul mare al mulțumirilor în raport cu cel al plângerilor înregistrate sugerează că obiectivele propuse pentru asigurarea managementului calității sunt atinse”, a menționat Lina Baranov.
Cum este respectat principiul confidențialității în cadrul AMT Buiucani?
Prestarea serviciilor medicale în condiții adecvate și confortabile este prioritară în contextul păstrării intimității și confidențialității în relația medic-pacient. Tocmai de aceea, în ultimii ani, AMT Buiucani a acordat o atenție sporită modernizării cabinetelor medicilor de familie, asistentelor medicale și specialiștilor. Cel mai bun exemplu, în acest sens, îl reprezintă două secții ale medicilor de familie din cadrul Centrului Medicilor de Familie nr. 6 (CMF 6) care au fost reparate capital, conform standardelor europene. 44 de cabinete medicale, dintre care unul de imunizări, două de triaj și două de ginecologie au fost dotate cu mobilier nou, echipament medical pentru examinarea pacienților și computere, inclusiv pentru asistentele medicale.
În premieră, pentru CMF 6, medicii de familie și asistentele medicale consultă pacienții în birouri separate.
“În acest mod, asigurăm confidențialitatea actului medical. Aceasta consolidează relația medic-pacient. În același timp, și asistentul medical își va putea desfășura mai eficient activitatea, inclusiv în particular cu pacientul. Sper că aceste condiții moderne de muncă vor îmbogăți actul medical, a declarat directoarea AMT Buiucani, Liliana Iașan”, la evenimentul de inaugurare a secțiilor renovate, la începutul anului 2023.
Birourile medicilor de familie sunt dotate cu otoscoape, oftalmoscoape, aparate de măsurat tensiunea arterială, paturi pentru examinarea pacienților, dulapuri pentru haine și dulapuri pentru documente. În cabinetele asistentelor medicale, suplimentar se află paturi și cântare pentru copii.
“Pentru început, pacientul merge în cabinetul de triaj, unde i se măsoară tensiunea arterială, temperatura corporală, i se face tonometria oculară și, în caz de necesitate, electrocardiograma. Apoi vine în cabinetul asistentei medicale, care îi pregătește fișa medicală. Iar de aici, intră la medicul de familie. După ce este consultat, revine la asistenta medicală, care îi eliberează îndreptările pentru investigații medicale”, ne-a relatat managerul CMF6, Melania Doruc.
De asemenea, în CMF 6 a fost instalat unul dintre cele mai performante aparate de Roentgen, de care au nevoie medicii de familie și specialiștii pentru a putea depista precoce și cu exactitate cele mai răspândite boli.
“Este un dispozitiv de performanță înaltă, care ne asigură o calitate impecabilă a radiografiilor pentru pacienții sectorului Buiucani. Acesta ne permite să investigam membrele superioare și inferioare, cutia toracică, gâtul, capul, organele interne. Acum avem un detector de imagine radiologică înaltă, care asigură calitatea imaginii. Monitorul permite vizualizarea impecabila a fiecărui detaliu. Dacă pacientul nu poate merge, atunci este transportat în cărucior cu rotile până în cabinet, este culcat pe o masă destinată pentru astfel de pacienți, fapt care permite efectuarea cu ușurință a investigației. Aparatul permite, în situații de urgență, efectuarea unei investigații în 5 minute. Asta ar însemna 108 pacienți investigați, zilnic. Este un record pentru un dispozitiv radiologic”, ne-a explicat bioinginerul Igor Pîntea.
Calitatea investigațiilor efectuate de laboratorul AMT Buiucani – apreciată internațional
Calitatea investigațiilor efectuate în Laboratorul Centralizat din cadrul AMT Buiucani a fost reconfirmată de Societatea Europeană pentru evaluarea externă a calității (ESfEQA).
“AMT Buiucani a participat la programul de evaluare a calității externe în domeniul determinării Markerilor Tumorali, Hormonilor și Investigațiilor Biochimice și întrunește toate specificațiile pentru realizarea investigațiilor”, este menționat în certificatele eliberate de ESfEQA.
“AMT Buiucani participă, în fiecare an, la programul de evaluare externă desfășurat de ESfEQA, pentru a ne asigura că investigațiile efectuate în Laboratorul nostru sunt calitative și permit stabilirea cu precizie a diagnosticului. ESfEQA oferă o varietate de teste externe de calitate laboratoarelor medicale din domeniile biochimiei, hematologiei, imunologiei și microbiologiei. Prin calitatea înaltă a eșantioanelor (probelor), organizarea minuțioasă a anchetelor și evaluarea statistică profesională a rezultatelor de laborator sunt obținute evaluări credibile. Controlul efectuat de ESfEQA este axat pe interpretarea analizei și consolidează abilitățile angajaților din Laborator”, ne-a spus șefa Laboratorului, Angela Isac.
În cadrul Laboratorului sunt efectuate toate investigațiile necesare stabilirii cu precizie a diagnosticului de către medicii de familie, inclusiv analizele biochimice și determinarea markerilor oncologici, hormonilor glandei tiroide, sexuali, tiroidieni, suprarenali și a TORCH infecțiilor.
Premii și trofee pentru servicii medicale de calitate
Calitatea serviciilor medicale prestate de AMT Buiucani a fost apreciată, în decursul anilor, de către pacienți, experți străini și autoritățile centrale și locale. În 2017, Primăria municipiului Chișinău a decernat instituția cu Diplomă de gradul I pentru implementarea “practicii de neutralizare a deșeurilor rezultate din activitățile medicale”, în cadrul Programului Bunelor Practici ale Autorităților Locale 2015-2016. Iar în 2020, AMT Buiucani a devenit “Laureată al Premiului Național” pentru “prestarea serviciilor de înaltă calitate în condiții de siguranță” – titlu conferit de Guvernul Republicii Moldova.
Rezultatele bune obținute de AMT Buiucani în perioada pandemiei de COVID-19 – prevenirea răspândirii virusului în cadrul instituției, prevenirea deceselor lucrătorilor medicali, diagnosticarea precoce a infecției SARS-CoV-2, inițierea la timp a tratamentelor etc., confirmă că domeniul managementului calității în instituție funcționează eficient. O dovadă este și Trofeul Hippocrates, obținut de AMT Buiucani la categoria “Excelență în combaterea COVID-19 la nivel de Asistență Medicală Primară”, în cadrul „Galei Excelenței în Sănătate a municipiului Chișinău, ediția I, 2023”.
“Acest trofeu este meritul întregului meu colectiv, căruia îi mulțumesc pentru efortul depus în lupta împotriva pandemiei de COVID-19. ”AMT Buiucani a fost una dintre instituțiile medicale primare din țară care a înregistrat cele mai puține cazuri de COVID-19 în rândul lucrătorilor medicali. Medicii de familie și asistentele medicale au lucrat în ture, pentru a putea răspunde tuturor solicitărilor și necesităților pacienților. Dar chiar și în aceste condiții, nu am lăsat niciun bolnav fără ajutor medical. Mai mult, am fost exigenți cu pacienții încă de la începutul pandemiei. I-am instruit cu privire la măsurile de protecție anticovid, i-am obișnuit să se prezinte la medicul de familie exclusiv conform programării, iar cei cu simptome de COVID-19 erau asistați în spații separate, amenajate special pentru această categorie de pacienți. De asemenea, am fost printre primii care am vaccinat împotriva infecției peste 70 la sută dintre lucrătorii medicali, în primele două săptămâni de la demararea procesului de vaccinare. În acest mod, ne-am asigurat că vom fi sănătoși și puternici și vom putea lupta împotriva COVID-19 până la final. În același timp, am fost un bun exemplu pentru pacienți, încurajându-i să se vaccineze, să aibă încredere în vaccin„, a concluzionat directoarea AMT Buiucani, Liliana Iașan.