Rezultatul cercetării efectuate de către Marina Mocreac în domeniul Sănătății Publice, publicat într-o revistă științifică din România
Managerul Centrului Medicilor de Familie nr.5, Marina Mocreac, a devenit protagonista unei publicații științifice prestigioase din România. Revista „Management în sănătate” a publicat rezultatul cercetării efectuate de către colega noastră în cadrul Programului de masterat în domeniul Managementului Sănătății Publice, pe care l-a absolvit în 2022, la Școala de Management în Sănătate Publică.
Marina Mocreac a cercetat tema “Cunoștințe, atitudini și practici ale medicului de familei privind procedura de comunicare și consiliere a pacientului”, și a demonstrat că o comunicare eficientă între medicul de familie și pacient crește eficiența tratamentului.
“Comunicarea dintre medic şi pacient joacă un rol important în dezvoltarea unei relaţii de încredere a pacientului în medicul său, iar iar acesta este unul dintre cele mai importante aspecte atunci când se corelează cu rezultatul îngrijirii și satisfacția pacientului. Schimbul de informaţii şi negocierea așteptărilor măresc aderența pacientului la tratament. Implicarea pacientului în luarea deciziilor stabilește o relație amiabilă între medic și pacient. Pacientul și medicul trebuie să convină reciproc asupra diagnosticului și tratamentului pentru a avea un rezultat cât mai favorabil”, a explicat Marina Mocreac.
Studiul efectuat de către Marina Mocreac pe un eșantion stratificat proporțional de 342 de medici de familie de pe întreg teritoriul Republicii Moldova arată că “ insuficiența de timp este principalul obstacol în procesul de comunicare dintre medicii de familie și pacienți, și că este nevoie de dezvoltarea unei relații medic-pacient optimă pentru creșterea calității și satisfacției pacientului în termeni de servicii medicale furnizate”.
“Am efectuat un studiu descriptiv, selectiv, mixt (cantitativ-calitativ) pe un eșantion stratificat proporțional de 342 de medici de familie de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Toți medicii participanți în studiu au răspuns la un chestionar elaborat în baza ,,Ghidului privind procedura de consiliere a pacientului” aprobat de MSMPS cu două secțiuni de întrebări /afirmații (cunoștințe și practici) pe marginea cărora respondenții trebuiau să-și exprime opinia pe o scală cu 5 trepte de tip Likert. Studiul calitativ a avut drept obiectiv identificarea barierelor, lacunelor și erorilor în procesul de consiliere și comunicare în relația medic-pacient și a fost realizat prin discuții în cadrul unor focus grupuri la care au participat 41 medici de familie din sate și orașe “, a relatat Marina Mocreac.
Revista științifică „Management în sănătate” este editată de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar din România.