Interviu: Reorientarea spre medicina omului sănătos – noua dimensiune a specialității medicină de familie
Echipa de profesioniști din cadrul Asociației Medicale Teritoriale Buiucani, în fruntea cărora se află, pregătirea şi implicarea lor neobosită, atenţia acordată fiecărui pacient şi performanţele medicale pe care le-au atins, sunt garanţii că pacienții pot veni aici cu încredere și beneficia de servicii de calitate. Liliana Iașan, director al Asociației Medicale Teritoriale Buiucani, ne-a prezentat secretele unui management performant într-un sistem sanitar suferind, pulsul activității sale și lucrurile minunate ce se petrec în instituția pe care o conduce, cu același entuziasm pe care îl manifestă constant pe parcursul activității sale profesionale.
Care este, în opinia dvs., rolul medicului de familie în sistemul de sănătate actual din Moldova?
Pentru cea mai mare parte a cetățenilor acestei țări, medicul de familie este primul medic cu care intră în contact atunci când au nevoie de îngrijiri de sănătate. Pentru mulți, este chiar singurul. Am spus special cetățeni, și nu pacienți, deoarece, spre deosebire de alți profesioniști din sistemul sanitar, medicul de familie are sau ar trebui să aibă intervenții specifice și pentru protejarea și păstrarea sănătății, nu doar pentru redobândirea ei. Este specificul specialității noastre.
Noi, medicii de familie din Republica Moldova, suntem o categorie profesională specială în sistemul serviciilor de sănătate. Pentru a face față responsabilităților profesionale, am parcurs ani buni de pregătire și încă învățăm, indiferent de vârsta noastră; provocărilor generate de nevoile de dezvoltare a noastră ca manageri a trebuit să le facem față însă așa cum ne-am priceput fiecare. Am învățat să facem o mulțime de lucruri la care nici nu ne-am fi gândit în urmă cu zece, cincisprezece ani. Sunt multe lucruri pe care nu ar trebui să le facem noi, sunt multe lucruri pe care le putem face mai bine, sunt și mai multe lucruri pe care ar trebui să le facem altfel. Pornind de la ideea că suntem cu toții direct interesați să ne organizăm atât de bine munca în propriile instituții, încât să avem în egală măsură atât satisfacții profesionale, cât și beneficii materiale, vreau să evidențiez faptul că o grijă suplimentară pentru conservarea și valorizarea superioară a relației cu pacienții poate îmbunătăți accesul acestora la îngrijirile noastre, cu satisfacții pe multiple planuri.
Care ar trebui să fie rolul medicului de familie?
Există un consens internațional asupra faptului că sinteza diagnostică și terapeutică a pacientului se face de medicul său de familie și că profilaxia bolilor – de asemenea fundamentală – este tot apanajul acestei specialități. Un sistem de sănătate eficient și durabil trebuie să pună în prim-plan poziția esențială a medicinii de familie, cea care are rolul de a filtra drumul pacienților către eșaloanele superioare din sistem prin rezolvarea episoadelor de îngrijire – fie profilactice, fie curative – chiar de la primul nivel. Pentru ca acest lucru să fie posibil, baza sistemului trebuie asigurată logistic și finanțată corespunzător. În contextul actual, în care ne confruntăm cu polipatologii și este nevoie de o abordare multidisciplinară, o abordare integrată a pacientului este imperios necesară.
Ce ne puteţi spune despre instituția pe care o conduceți?
IMSP AMT Buiucani este o instituţie medicală de profil ambulator care prestează servicii de asistenţă medicală primară şi servicii de asistenţă medicală specializată de ambulator populaţiei din sectorul Buiucani al mun. Chişinău şi suburbiile adiacente: comunele Durleşti, Truşeni, Ghidighici şi Vatra. Vectorul principal de activitate al instituţiei este prestarea serviciilor de înaltă calitate în condiţii de siguranţă. În acest scop instituţia acordă o atenţie sporită promovării modului sănătos de viaţă, creării unui climat modern, dotării instituţiei cu utilaj şi echipament performant, şi implicării sociale a personalului medical. Pe lista medicilor de familie din cadrul instituţiei la data de 01.01.2019 erau înregistrate 109 050 persoane, numărul cetățenilor care depun cereri de înregistrare fiind în continuă creştere. Din numărul total de populaţie, 21 752 sunt copii, 71883 – adulţi, 12 464 – pensionari. Anual, în instituţie se supraveghează circa 1500 de femei gravide. În cadrul instituţiei activează 457 de angajaţi, din ei 175 de medici (medici de familie – 71, medici specialişti de profil – 104) și 173 de asistente medicale. Structura IMSP AMT Buiucani include atât medicina de familie, cât și specialişti de profil. Pe parcursul anului 2018, instituţia a atins şi a depăşit limitele-ţintă stabilite pentru indicatorii de performanţă. Sunt mândră că lucrez cu o echipă de medici devotați meseriei și pacienților. Mă bucură faptul că acum, cu personalul pe care îl avem, reușim să acoperim necesitățile populației deservite.
Conduceți una dintre cele mai mari și apreciate instituții din țară. Care sunt elementele care credeți că vă ajută să coordonați activitatea și angajații acesteia?
Nu aș putea face niciodată acest lucru de una singură. Astfel, în primul rând, țin să menționez sprijinul întregii echipe, dar nu în ultimul rând și cel al autorităților și fondatorilor care se implică constant, activ și constructiv. Având în vedere numărul mare de angajați pe care îi coordonez și numărul mare de doctori și specialiști cu care lucrez, cea mai mare provocare cu care mă confrunt este să-i mulțumești pe toți, pentru ca ei să aibă o singură direcție. Reușesc asta cu foarte multă răbdare și diplomație. Îmi găsesc energia și datorită faptului că am șansa extraordinară să colaborez cu oameni care sunt la fel de energici și devotați cum sunt colegii mei atât din cadrul Asociației, cât și din țară. Noi suntem în grupuri de discuție, ne susținem și practic, colaborăm, împărtășim experiențe. Lucrul pe care mi-l reproșez ca manager e că nu reușesc să schimb lucrurile atât de rapid cum aș dori, faptul că nu am reușit să comunic suficient de bine ceea ce am făcut. Totuși, am considerat că las lucrurile să vorbească de la sine pentru că indicatorul meu este mulțumirea pacientului.
În opinia dumneavoastră, medicul de familie este un practician
sau un manager?
Medicul de familie este un practician și un manager. Este un practician pentru că trebuie să pună în fiecare moment în aplicare toate informațiile validate științific pe care le are la îndemână, pe care le-a dobândit în timpul facultății, în timpul rezidențiatului și de-a lungul carierei sale în slujba pacientului, în slujba omului din fața sa. Medicul de familie devine la nevoie un „manager de caz”, un coordonator medical pentru pacient – știe tot istoricul său medical și îl poate ghida către cele mai bune soluții de tratament, în funcție de recomandarea specialiștilor și de situația sa specifică, dar și de preferințele sale. Este vital pentru pacient să existe o persoană care să integreze toate informațiile medicale transmise de specialiști, să le traducă pe limba sa, să îi explice opțiunile și să îi ofere un sfat avizat și obiectiv cu privire la cea mai bună metodă de tratament. Este un manager pentru că are o echipă în subordine, ceea ce înseamnă că marea majoritate dintre noi, a medicilor de familie, răspundem de toată activitatea administrativă, financiară, contabilă, de aprovizionare și de tot ceea ce presupune buna întreținere a unei practici medicale.
Care sunt problemele cu care se confruntă astăzi medicina de familie și soluția sănătoasă?
Sunt mai multe probleme cu care ne confruntăm. Asistența medicală modernă a devenit foarte scumpă, și singura rezolvare este ieftinirea ei prin soluționarea directă de către medicul de familie a problemelor de sănătate ale pacienților săi, eliminând în felul acesta investigațiile și tratamentele inutile și uneori prea costisitoare. Sigur că în medicina de familie nu putem rezolva toate problemele de sănătate ale pacienților, însă 70-80% dintre motivele de prezentare la medic chiar sunt sau pot fi rezolvate la nivelul nostru.
Cred că o problemă centrală a medicinii de familie este în continuare recunoașterea importanței rolului medicului de familie în comunitate, în societate și în mediul lui profesional de către ceilalți actori prezenți în actul medical – colegii de altă specialitate, colegii din spital, pacienți și mas-media.
Soluția este ceea ce facem în cadrul Asociației noastre profesionale, milităm pentru argumente care sunt nu doar sentimentale, dar și demonstrate științific, cu dovezi provenite din experiența colegilor noștri din alte țări, că multe din limitările de diagnostic sau de prescripție sunt impuse în acest moment asistenței medicale primare, medicului de familie.
Considerați că Asociația Medicală Teritorială Buiucani este o instituție performantă, o unitate de elită?
Cred că mai avem de făcut mulți pași până a deveni o unitate de elită, dar am deschis un drum pe care putem ajunge acolo. Mai sunt multe de făcut, atât în ceea ce privește calitatea serviciilor medicale, cât și în ceea ce privește dotările, confortul hotelier și atitudinea față de pacient. Iar asta ne confirmă efortul. Știu că cel mai delicat aspect este cel comportamental. Atitudinea și comunicarea. Aici mai avem mult de lucru pentru că ne confruntăm cu mentalități greu de schimbat. Eu sunt convinsă că orice deziderat nu e imposibil.
Sursa: politicidesanatate.ro